במדינת ישראל מונהג חוק הירושה המסדיר בתוכו את כל העניינים המשפטיים הקשורים לענייני צוואה וירושה. סעיף מספר 18 בחוק הירושה עוסק בהנחיות החוקתיות על פיהן אדם מסוים רשאי לערוך את צוואתו, ובין יתר סוגי הצוואות המופיעות בסעיף זה נכללות הצוואות הבאות: צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה, צוואה בעדות וצוואה בפני רשות. בנוסף, סעיף 18 בחוק הירושה קובע הנחיות ברורות לצורך ביצוע ועריכה של כל אחת מהצוואות הנ”ל.

כיום, בעידן המודרני בו אנו חיים, בתי המשפט לענייני משפחה העוסקים בתחום הצוואות והירושות מתירים שימוש באמצעי טכנולוגיים לצורך עריכת צוואות, וכפועל יוצא מכך, השימוש בצוואות מצולמות הוא בעל תוקף משפטי לכל דבר ועניין. צוואה מצולמת היא למעשה צוואה הנערכת בפני שני עדים בהתאם לתקנות המתירות צוואה בעל פה. צוואה זו מצולמת על ידי המְצַווה באמצעות מצלמת וידאו, או כל אמצעי הסרטה אחר המאפשר צפייה בחומר המצולם. באחריות המְצַווה לשמור העתק של הצוואה על גבי אמצעי שידור מודרניים כגון: קובץ מחשב או דיסק.צוואה מצולמת

מניסיוננו אנו יודעים כי מרבית המאבקים המשפחתיים נוצרים עקב חילוקי דעות בין בני המשפחה בכל הנוגע לענייני הירושה, ולכן, הצוואה המצולמת מבטיחה למְצַווה פתרון לחילוקי דעות עתידיים בין בני משפחתו או יורשיו אשר יצפו בסרטון עם לכתו מן העולם. צוואה מצולמת בוידאו מהווה כיום צוואה בעלת תוקף משפטי, והיא מאפשרת לכל אחד ואחת מהמצווים להבטיח את חלוקת רכושו בעתיד לבוא בהתאם לרצונותיו ובאופן שאינו משתמע לשני פנים בסרטון המצולם.

צוואה מצולמת

יותר ויותר אזרחים במדינת ישראל בוחרים כיום בצוואה הדיגיטלית כאמצעי המועדף עליהם לצורך עריכת צוואות וזאת לנוכח היתרונות הנלווים לצוואה.

יצירה ועריכה של צוואה מצולמת היא שירות מקצועי המיושם בין היתר על ידי ארגון “זכות למשפחה“. הארגון עוסק במגוון רחב של נושאים בהם אזרחי המדינה מתקשים או אינם יכולים להתמודד עם נבכי הביורוקרטיה הישראלית. שירותי הארגון בכל הנוגע לעריכת צוואה מצולמת כוללים בתוכם גם שירותי הנפקת תעודת מְצַווה, באמצעותה יורשיו של המְצַווה עתידים להיחשף לכך שהוא הותיר אחריו צוואה דיגיטלית אשר צולמה על ידו.

הצוואה המצולמת, בניגוד לאמצעי עריכת צוואה אחרים, אינה מותירה מקום לוויכוח בין היורשים בכל הנוגע לרצון המְצַווה, וזאת משום שהיא צולמה בהתאם לתקנות המופיעות בחוק הירושה בכל הנוגע לעריכת צוואות. בנוסף, צוואה מצולמת מציגה בפני היורשים תמונה בהירה ומובנת של המְצַווה אשר בקולו מתאר את רצונו האישי בכל הנוגע לחלוקת הרכוש בין יורשיו בעת הסתלקותו מן העולם.

בכל מקרה, תמיד מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי בכל הנוגע לעריכת צוואות. תוכלו לעשות זאת בקלות כאן.