אז מה זה בעצם הסכם חיים משותפים?

כידוע, המונופול על נישואין וגירושין במדינת ישראל נמצא בידי הרבנות הראשית. כאשר בוחרים בני זוג למסד את מערכת היחסים ביניהם ולהתחייב אחד לשני, המסלול עובר דרך הרבנות הראשית. אך הדרך הזו אינה פתוחה בצורה שוויונית בפני כולם וכולן. ראשית, אם יהדותו של מי הצדדים מוטלת בספק לדעת הרבנות הראשית ועל פי דיני הגיור המחמירים שלה – היא לא תשיא את בני הזוג, שגם יידרשו למסע ארוך (ולעתים משפיל) על מנת להוכיח את יהדותם. שנית – הרבנות הראשית לא תקבל לעולם בני זוג מאותו המין. הם לא יוכלו להירשם ברבנות כזוג נשוי ולא לקיים טקס יהודי. מקרה נוסף הוא גבר כהן שרוצה להינשא לאישה גרושה – גם זה בלתי אפשרי מבחינת היהדות ולא ניתן לקיים טקס נישואים יהודי לזוג כזה. מעבר למקרים שמסורבים על ידי הרבנות, יש אלפי זוגות שמרגישים כי דרכה של הרבנות וחתונה דתית אינה דרכם ומעוניינים בחלופה אזרחית.

אמנם, בני זוג יכולים בפשטות לקשור את חייהם ללא כל הסכם חיים משותפים. באפשרותם לעבור לגור יחד, להביא ילדים לעולם ולנהל את חייהם ללא התערבות של הרבנות או של המדינה. אולם, בכל זאת, אנשים רבים חשים שאין די בכך, ובצדק.  ישנה חשיבות רגשית ומעשית לטקס הנישואים ולתעודה הנלווית אליו. שאלות רבות עשויות להתעורר במעמד של פרידה אפשרית, ובעידן שבו קשרים רבים מסתיימים בפרידה מומלץ לכל זוג לנסח את תנאי הפרידה עוד בשלב שבו האהבה וההסכמה שורות בניהם.

מהו הסכם חיים משותפים?

כאשר זוג בוחר לחיות יחד ולהקים משפחה, הסכם חיים משותפים הוא הדרך הטובה ביותר האפשרית שפתוחה בפניו ואינה עוברת בין כתלי הרבנות הראשית. מאחר שחוקי הדת אינם מביאים בחשבון את המבנים המורכבים והסבוכים של המשפחה המודרנית, בהם במקרים רבים בני הזוג מגיעים כאשר ברשותם נכסים וצאצאים ממערכות יחסים קודמות, לא תמיד ניתן להתבסס על ההסכם המסורתי. בהסכם  חיים משותפים תיקבע המחויבות ההדדית בין בני הזוג ומהות הקשר ביניהם על ידם ובהתאם לצרכיהם. ניתן כמובן להתאים אותו לכל מצב, על פי רצונם של בני או בנות הזוג.

הסכם חיים משותפים הוא בראש ובראשונה הוכחה רשמית וחתומה לקיום מערכת היחסים בין בני הזוג. בכל השתלשלות עניינים או מחלוקת עתידית הנוגעת לירושות, צוואות, רכוש משותף וקצבאות או תגמולים, מהווה ההסכם מסמך רשמי אשר מוכיח שאכן הייתה בין בני הזוג כוונה למערכת יחסים מחייבת. בנוסף, קובע ההסכם את מועד תחילת מערכת היחסים הרשמית – עובדה שיכולה אף היא להפוך לסלע מחלוקת בהמשך היחסים, ובעיקר בסיומם. הסכם חיים משותפים מתאים גם לזוגות שנמצאים בפרק ב’ בחייהם, ומעוניינים להבטיח הסדר הוגן עבור ילדיהם הנוכחיים ולהגן על הרכוש שהביאו עמם.

הסכם חיים משותפים דומה באופיו להסכם ממון אך גם שונה – ההבדל העיקרי הוא שהסכם חיים משותפים נועד לשמש גם לתיעוד והוכחה של חיים משותפים כחלופה לחתונה ברבנות. ההסכם יעמוד לרשות בני הזוג בכל מצב של פרידה או חלילה מוות – תוך הבטחת זכויותיהם של בני הזוג.

רוצים לשמוע עוד? לחצו כאן ליצירת קשר.