הליך פונדקאות הוא נשיאת היריון על ידי אישה מסוימת אשר לאחר הלידה תמסור את הרך הנולד לידי הוריו הביולוגים, המאמצים או אלה אשר חתמו על הסכם של הורות משותפת ולשם כך הביאו אותו לעולם. ישנן השלכות רבות להליך של הבאת ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית ולכן כל מה שקשור להליך זה מעוגן בחוק ולא ניתן לביצוע אלא תחת חוקי משרד הבריאות. בעת ההליך, העשוי להימשך זמן רב, נחתמים הסכמים שונים על ידי כל הצדדים הנוגעים בדבר ואחד מהסכמים אלה הוא הסכם פונדקאות.

הסכם פונדקאות הוא ההסכם שחתומים עליו האם הפונדקאית שאמורה לשאת את ההיריון ושני האנשים שהם ההורים המיועדים. ההורים המיועדים יכולים להיות בני זוג מאותו המין או זוג המורכב מגבר ואישה אשר מסיבות שונות נבצר מהם לשאת באופן טבעי היריון שלהם עצמם. בהדכם הפונדקאות חותמים הצדדים על המחויבות של ההורים המיועדים לשאת בהוצאות הקשורות ישירות להיריון כמו גם הוצאות אישיות הנגרמות לאישה הפונדקאית כתוצאה מההיריון, וכמובן חתימתה שלה על ביצוע ההליך מרצונה החופשי.

למידע נוסף על פונדקאות ותרומת ביציות.

מדוע כה חשוב הסכם הפונדקאות?מה זה הסכם פונדקאות ואיך זה מתבצע

חתימה זו של האם הנושאת חשובה ומהותית במיוחד על מנת לוודא שהיא אכן פועלת מתוך רצונה החופשי ולא מופעל או הופעל עליה שום לחץ לעשות זאת. אין זה סוד שנשים רבות פונות להציע את גופן להליך פונדקאות מתוך מניעים כלכליים, שכן התגמול הכספי הוא גבוה, אך חשוב לוודא שאין מאחורי חתימה זו בעלי אינטרסים אחרים שטובת האישה לא תעמוד לנגד עיניהם. לשם כך מלווים את התהליך ואת החתימה אנשי מקצוע רבים משלל התחומים – עורך דין, רופאים, פסיכולוגים ועובדת סוציאלית.

החתימה עצמה מתבצעת בנוכחות עורך הדין המלווה את התהליך והוא גם עורך דין הממונה ללוות את התהליך מטעם המדינה, כלומר מטעם משרד הבריאות. לאחר שהובהרו לכל הצדדים ההשלכות, ההשפעות והסיכונים הקיימים חותמים ההורים המיועדים והאם שעתידה לשאת את ההיריון על ההסכם ובכך מביעים את הסכמתם להמשיך הלאה בתהליך, תהליך הכולל שלבים רבים עד לסיומו.