פסיקה של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מעמידה שוב באור בוהק את חשיבותו של הסכם ממון טרם הנישואים. ללא הסכם כזה, אל תתפלאו אם הבית שבניתם בזיעת אפיכם יעבור לידיים לא רצויות.

בפסיקה מעניינת של בית במשפט לענייני משפחה בתל אביב קבעה סגנית נשיא בית המשפט, השופטת מירה דהן, כי גרוש זכאי לחמישית מהזכויות בדירת פאר יוקרתית שנבנתה עבורו ועבור גרושתו על ידי אמה, כשהיו השניים נשואים.

הווילה נבנתה על ידי אמה של האישה על אדמה שירשה באזור מגורים יוקרתי. בני הזוג עברו להתגורר בה בשנת 2010 יחד עם שני ילדיהם, אך כעבור שנתיים נקלעו יחסיהם למשבר והאישה חדלה מלהתגורר בבית. כחלק מהליכי הגירושין של הזוג, תבעה אמה של האישה כי לבן הזוג של בתה לא תהיינה כל זכויות בנכס.

על אף שהנכס רשום על שמה של האמא, טען האיש כי היה מעורב בפרויקט הבניה מיום התחלתו, ומרגע שהדירה הוצעה לו היה משוכנע כי מדובר בבית משותף ולכן גם לא הקפיד לרשום את שמו בטופס בעלות. לא זו אף זו – הוא גילה את העובדה שהבית רשום על שם חמותו רק לאחר שהוגשה כנגדו תביעת הפינוי. עוד טען כי הוא זכאי לזכויות בנכס משום שמעולם לא הוחתם על הסכם ממון שמבטל את זכויותיו.

גרושתו של האיש ואמה התנגדו לכך נחרצות וכינו את דרישותיו מופרכות, חמדניות וסחטניות, שכן האמא מימנה את מלא עלות הבנייה והווילה רשומה על שמה בלבד. בית הסכם ממון

אולם סגנית הנשיא, כב’ השופטת דהן, לא התרשמה כאמור מגישת האם ובתה – לדבריה, העובדה שהשתיים לא ערכו הסכם ממון שיבהיר ללא כחל וסרק כי אין לאיש מלבדן זכויות בנכס מעידה על כך שהוצג בפני האיש מצג שווא על פיו מדובר אכן בבית משותף, במיוחד כאשר השניים קיימו חיים כלכליים משותפים והאיש השקיע זמן רב בעת הליך הבנייה של הבית. לאור זאת  סברה כב’ השופטת דהן כי אכן מגיעות לתובע זכויות בנכס אך לא מחצית כפי שדרש. לנוכח הנתונים ושוויו של הבית, קבעה השופטת כי חלקו של התובע בנכס יהיה 20%.

זהו מקרה קלאסי המדגיש את החשיבות של עריכת הסכם ממון טרם מיסוד היחסים. לעתים, משום שבשלב הראשון הכל נראה ורוד, יש לנו נטייה לא לחשוב על דברים פחות טובים שעלולים לקרות במרוצת השנים למערכת היחסים. אולם, הסטטיסטיקה לא משקרת והיא גורסת כי כמחצית מהזוגות הנשואים בישראל מתגרשים.

הליך גירושין עלול להיות מכוער ומלווה בהכפשות, סכסוכים ועימותים משפטיים שיכולים להתגלגל על פני שנים ארוכות. דווקא בשלב מיסוד היחסים, שלב שבו אפשר לדבר בפתיחות והקשבה על הכל, רצוי לעגן ולהסדיר את נושא הרכוש והממון – זה הקיים וזה שייצבר במהלך הדרך המשותפת. הסכם ממון הוא הדרך הנכונה והטובה ביותר לעשות זאת.

הסכם ממון יש לנסח בעזרת צוות מיומן ומקצועי של אנשי מקצוע הבקיאים בתחום דיני המשפחה, אשר יוכלו גם להעניק לו תוקף משפטי, להגן על זכויותיכם בבוא העת ולמנוע כל אפשרות של תביעות או דרישות מהצד השני במקרה של פירוק מערכת היחסים.

לפרטים נוספים לחצו כאן.