פסק דין חשוב של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב הכריע בעניין מחלוקת משפטית בין בני זוג על זכויות בדירת המגורים שלהם, מכוח הסכם ממון שנחתם לפני הנישואים.

עו”ד רועי גולדשטיין

גירושין הם על פי רוב עניין לא נעים. אם קיים רכוש משותף, העסק אף יכול להפוך למכוער ולהסתיים בין כותלי בית המשפט. בני זוג מתל אביב שהתגרשו הגיעו לדיון בבית המשפט לאחר שנתגלעה ביניהם מחלוקת על זכויות כל צד בדירתם המשותפת. האישה טענה כי לאחר הגירושין היא זכאית למחצית משווי הדירה כולה, ואילו הגבר טוען כי לאור הסכם הממון שנחתם ביניהם טרם נישאו, אין לה כל זכות בדירה.

הסכם הממון קבע כי האיש ואמו, שמימנו את רכישת הדירה, יישארו בעלי הדירה בכל מקרה, גם אם דרכיהם של בני הזוג ייפרדו. זאת ועוד – על פי ההסכם, רק הרכוש שיצטבר לאחר הנישואים יהיה משותף ואם ימכרו בני הזוג את הדירה וירכשו דירה חלופית, תיחשב גם היא לרכוש משותף. mayor-917147_960_720

בית המשפט קיבל את טענת הגבר וקבע כי אין כל פגם בהסכם וכי הוא נחתם מרצון של שני הצדדים ובדעה צלולה על מנת להבטיח את זכויותיהם של הגבר ואמו. גם טענת האישה כי השיפוצים שנעשו בדירה עת התגוררו בה, מהווים שינוי בהתנהגות ולמעשה את זניחת ההסכם. טענה זו נדחתה על ידי בית המשפט.

הנימוק היה כי גם אם טענת השיפוץ נכונה, הסכם ממון לא ניתן לשינוי בהתנהגות אלא רק על ידי עריכת הסכם מתוקן ובאישור בית המשפט.

העובדה שהדירה הושבחה אינה משפיעה כהוא זה על ההסכם משום שמדובר באותה יחידת רישום מבחינה קניינית, גם אם שטחה גדל. גם נטילת הלוואה משותפת לצורך השיפוץ לא מובילה למסקנה של “שיתוף ספציפי” בדירה. שיתוף ספציפי בדירה שהייתה רכוש נפרד חל, על פי הפסיקה, רק במקרה שבין הצדדים אין הסכם ממון חתום המחריג באופן מפורש את הדירה.
משום כך, קבע בית המשפט כי האישה תהיה זכאית רק למחצית מעלות השיפוץ וההרחבה של הדירה, לאחר הערכת שמאי ובתוספת ריבית והצמדה כחוק. זאת משום שהשיפוץ אכן נערך מכספים משותפים, בניגוד לקרקע עצמה שהיא רכוש נפרד. על כן מגיע לאישה מחצית מהסכום שהושקע בהשבחת הדירה אך אין לה כל זכות על ההשבחה עצמה בעקבות עליית מחיר הנכס.

פסק הדין הזה מחדד את החשיבות של כריתת הסכם ממון בעל תוקף משפטי. יש לנסח הסכם ברור ומוגדר לפרטי פרטים המביא בחשבון את כל הפרמטרים שעשויים להיות רלוונטיים – דירה, רכוש, עסק, חסכונות, פנסיה וכדומה.

משום שהסכם ממון דורש את אישורו של בית המשפט, ועל מנת להימנע מבעיות במקרה שיהיה צורך לממש את הסכם, מומלץ תמיד להיוועץ בעורך דין מנוסה העוסק בתחום. ייעוץ משפטי נכון יסייע לעריכת הסכם ברור ונהיר שאינו נתון לפרשנות, אינו עומד בסתירה לחוקי המדינה, מתחשב בכל הסוגיות הרלוונטיות ומעניק את הפתרון הטוב ביותר לצרכי הצדדים החתומים.

• הכותב לא ייצג בתיק

לקריאת פסק הדין המלא: http://goo.gl/NvsVLb