אין דבר יפה יותר משני אנשים המאוהבים אחד בשני ומחליטים לקשור את גורלם זה בזה. החל מהפגישות הראשונות והמהוססות, דרך צבירת חוויות יחד ועד מעבר למגורים משותפים. כל קשר זוגי יכול להתפתח לכיוונים שונים, על פי העדפותיהם של בני או בנות הזוג – יש מי שיבחרו להינשא ויש מי שיבחרו לחיות יחד ללא מיסוד הקשר. בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות בוחרים שלא להינשא דרך הרבנות הראשית, הן משום שאינם יכולים (משום דתם או היותם זוג חד מיני) והן משום שאינם מעוניינים בכך. אז למה בעצם לא להסתפק באהבה ולחיות יחד באושר ועושר לנצח?

אין למעשה סיבה או הכרח המחייב את בני או בנות הזוג למסד את מעמדם בחוק או במסגרת אחרת. יחד עם זאת, למרבה הצער, יש לא מעט סיבות, וגם לא מעט דוגמאות, לכך שהבחירה לחיות יחד ללא עיגון הקשר בהסכם מחייב כלשהו אינה תמיד מוצלחת. היות שבמדינת ישראל מוסד הרבנות הראשית הוא בעל המונופול על מיסוד הנישואין, לא תמיד כולם מודעים לעובדה שוויתור על מעבר ברבנות אין פירושו ויתור על כל אפשרות להסדרת היחסים בצורה חוקית. לעתים ההפך הוא הנכון – בני זוג שמסיימים יחסיהם ללא שערכו מסמך או התקשרות פורמאלית עלולים לצאת לדרך חתחתים שעשויה להיות סבוכה יותר מגירושין רגילים. הפתרון לכך נמצא בהסכם חיים משותפים – הסכם שיגן על זכותם של בני הזוג, יחד ולחוד, ויבטיח את עתידם גם במקרים בהם, לא עלינו, האושר והעושר מתערערים.

הסכם חיים משותפיםהסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים הוא לא רק פתרון לבני זוג שאינם רוצים למסד את הקשר. נהפוך הוא – הסכם חיים משותפים הוא רעיון נפלא לכל זוג, מכל רקע, דת ומין. חישבו על כך: האם לא קל הרבה יותר להגיע להסכמות כאשר האהבה במלוא פריחתה מאשר על רקע סכסוכים וכעסים? במציאות שבה מערכות יחסים רבות מסתיימות בפרידה בשלב כלשהו, תמיד מומלץ להתכונן לאפשרות הזו. נכון, כל אדם שקושר את גורלו באדם אחר מאמין באמונה שלמה שכך יהיה עד יומו האחרון, אבל אנו יודעים שלא תמיד זה כך, והזוגות שנערכים לכל האפשרויות הם אלו שיצליחו להתמודד טוב יותר עם מה שצופן להם העתיד.

הסכם חיים משותפים הוא במידה רבה הסכם גירושין, אבל ללא האקט של הגירושין עצמם. מה יקרה במקרה של פרידה? באיזה אופן יחולק הרכוש? מה יהיו הסדרי המשמורת על הילדים? ככל שההסכם בנוי בצורה טובה ומפורטת יותר, כך תוכלו להיות בטוחים שעתידכם מוגן ובטוח. זאת כמובן מעבר לחיי הזוגיות עצמם שגם אותם ניתן להכליל בהסכם חיים משותפים – הכל בהתאם לרצונם של בני או בנות הזוג.

יחד עם זאת, הסכם חיים משותפים הוא חשוב במיוחד עבור זוגות שלא נישאו ושאין ליחסים שלהם מעמד חוקי ורשמי, היות שבסיטואציה של פרידה, או חלילה מוות של אחד מבני הזוג, אין ברשותם אף מסמך או הוכחה לקיום היחסים ולעובדה שהתקיימו מבחירה. ההסכם קובע את היום הרשמי שבו החלו היחסים ומעניק להם תוקף חוקי ומשפטי.

הבטיחו את עתידכם באמצעות הסכם חיים משותפים על מנת שתוכלו להיות שקטים לגבי עתידכם בכל תסריט אפשרי.