הסכם חיים משותפים מיועד לזוגות שאינם נשואים אך חיים במשותף. הסכם זה רחב יותר במהותו מהסכם ממון וכולל בתוכו גם את כל הקשור אל ההיבט הכלכלי של הזוג וגם נושאים נוספים הקשורים אל החיים המשותפים, כמו למשל כל הקשור אל חיי המשפחה, ילדים, מצב של פטירה של אחד מבני הזוג ועוד.

ההסכם מיועד לאנשים שמקיימים חיי שיתוף בהסכמה ללא נישואין רשמיים. חשוב לדעת שאין זה משנה אם בני הזוג מגדיר את עצמו כידועים בציבור או לא. הסכמים אלו ניתן לראות פעמים רבות אצל זוגות חד מיניים. בהסכמים אלו תמיד יהיה פירוט בהרחבה של החובות והזכויות של אותם שני אנשים שחיים יחדיו ומקיימים חיים משותפים.

הסכם חיים משותפיםהסכם חיים משותפים

ההסכם תמיד ייפתח בהצהרה על הרצון של הזוג לקיים חיי שיתוף ומשפחה, לאחר מכן תהיה התייחסות לכל הקשור אל יחסי הרכוש ויחסי הממון ביניהם, הזכויות הסוציאליות, כל הקשור אל המגורים, הילדים, סמכותו של אחד לקבוע דברים באם מתרחש חס וחלילה מקרה של מחלה או מוות, כל הקשור אל הכלכלה של הזוג, הביטוחים, קרנות הפנסיה, קופות הגמל ועוד. בנוסף, בהסכם יהיה פרק בו תהיה הסכמה לגבי דברים במקרה של פירוק או פירוד, כלמור הדרך בה הזוג מעוניינים לפתור סכסוכים בעת פרידה או במצבים של מחלוקת על נושא מסוים. חשוב לערוך את ההסכם במשרד עריכת דין המומחה בתחום הסכמי ממון, חיים משותפים, תעודת חיים משותפים , צוואות וירושות. פנייה אל זכות למשפחה תעזור לכם להבין לעומק מה חשוב שאותו הסכם חיים משותפים בו אתם מעוניינים, יכלול.

הסכם חיים משותפים הוא אינו הסכם ממון ולמרות זאת ההמלצה היא תמיד לערוך הסכם זה אצל עורך דין שמומחה בתחום ולאשר את ההסכם  בבית משפט לענייני משפחה וזאת על מנת לזכות להכרה משפטית חזקה יותר. חשוב לדעת שלעומת העבר, כיום בתי משפט מסכים לאישור הסכם זה. הסכם זה חשוב לאנשים שעדיין נשואים לבן או בת זוג אך מקיימים קשר של ידועים בציבור עם אדם אחר, הסכם זה חשוב ביותר לבני זוג מאותו המין שמעוניינים לעגן את הקשר ביניהם ולהגן על הזכויות שלהם כמשפחה והסכם זה חשוב עבור כל מי שאינו מעוניין להתחתן ברבנות או אינו יכול לעשות זאת אך עדיין מעוניין לקיים חיים משותפים מוצהרים עם כל הזכויות והחובות הקשורות אל חיים אלו.