המונח “הורות משותפת” מתייחס למודל משפחתי חדש יחסית, בו בני או בנות זוג שאינם חיים יחד ואינם חולקים משק בית משותף מחליטים להביא יחד ילד לעולם ולגדל אותו באופן משותף. מבנה משפחתי זה מאפשר לזוגות חד מיניים, או לרווקים ורווקות שאינם נמצאים בזוגיות, להגשים את חלום ההורות. הפתיחות החברתית לקבלת מבנים משפחתיים שונים בשנים האחרונות, לצד התקדמות טכנולוגית שחלה בתחום הפריון, הם חלק מהגורמים אשר הביאו להתפתחות מודל ההורות המשותפת, ואפשרו למודל משפחתי זה, לצד מודלים נוספים כמו משפחות חד מיניות או הורות יחידנית, לפרוח ולהפוך ללגיטימיות.

משום שעדיין מדובר במודל משפחתי לא קונבנציונלי, הורות המשותפת מחייבת הכנת חוזה משפחתי הנקרא הסכם הורות משותפת. מטרתו של הסכם זה היא להגדיר את היקף הזכויות והחובות של כל הצדדים המעורבים בתהליך, תוך שמירה על ביטחונו הבריאותי והנפשי של הילד העתיד לבוא לעולם.

ההסכם מתייחס לאספקטים שונים ולסוגיות הנוגעות לתהליך יצירת המשפחה ולאופן גידול הילד. ההסכם נערך על ידי עו”ד ונחתם על ידי כל הצדדים, ולאחר מכן מוגש לאישור בביהמ”ש לענייני משפחה לצורך קבלת תוקף משפטי.

הסכם הורות משותפת – נקודות מרכזיותהסכם הורות משותפת

הסכם הורות משותפת הוא הסכם משפטי אשר מיועד עבור שני הצדדים במשוואה – בין אם אלו גבר ואישה ובין אם אלו זוגות חד מיניים המעוניינים להתקשר יחד לצורך הבאת ילד לעולם. להלן חלק מן הנושאים המרכזיים שיש לכלול בהסכם הורות משותפת:

  • חלוקת האחריות הכלכלית – על ההסכם לכלול התייחסות לנושאים כמו קביעת דמי מזונות וחלוקת נטל ההוצאות הכרוכות בגידול ילד כגון: רכישת ציוד לאחר הלידה, רכישת ביגוד, מזון, טיפולים רפואיים, תשלום עבור גנים, בתי ספר, חוגים ועוד.
  • הסדרי משמורת – מה פרק הזמן שבו יבלה הילד אצל כל אחד מההורים? מהם הסדרי הלינה? כיצד תתבצע חלוקת הזמן בחופשות, חגים וכדומה? כמו כן יש לקבוע האם מדובר במשמורת משותפת או משמורת חלקית, לקבוע את האפוטרופסות ומיהו ההורה המשמורן, ומה קורה אם חלילה ההורה המשמורן הולך לעולמו.
  • הסכם הורות משותפת  צריך לכלול גם הסכמות בנושא המרחק המקסימלי המקובל בין בתי המגורים של ההורים וכן הבנות בנוגע למצבים של מעברי דירה וטיסות לחו”ל.
  • הסכם ההורות המשותפת צריך להתייחס לכל תהליך הכניסה להריון – החל מהבדיקות הרפואיות והגנטיות, דרך תהליך ההפריה ואופן ההפריה, בדיקות ההריון (תוך התייחסות לבדיקות חודרניות כמו מי שפיר), מי יכול להיות נוכח בלידה, אפשרויות הנקה, ברית מילה ועוד.

נושאים נוספים הדורשים התייחסות בהסכם הורות משותפת הם נושאים כמו שם הילד ושם משפחתו, נושאי חינוך, תזונה, זיקה לדת ועוד.

הסכם הורות משותפת הוא הסכם מורכב, הנדרש לכסות מגוון רחב של תחומים ולטפל בנושאים ותרחישים עתידיים. בשל כך עליו להיות מנוסח היטב, וזאת כדי למנוע סכסוכים ומחלוקות וכדי להוות את התשתית הראויה ביותר עבור השותפים להורות לצורך בניית המשפחה.

משום כך, טרם ההחלטה על הבאה צאצא משותף לעולם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום שיוכל לסייע בניסוח הסכם ברור, נהיר ומקובל על שני הצדדים.