קשישה ערירית נפטרה בלא שהותירה אחריה צוואה. אחותה טענה לזכות על כספים שהיו בחשבונה, אליו צורפה כשותפה זמן קצר לפני מותה, אך בית המשפט העליון קבע כי ללא צוואה אין יכולה האחות לטעון לחזקה על כספים אלו.

“המוות גובר על המתנה”

אחותה של קשישה שנפטרה כאשר בחשבון הבנק שלה מצויים כספים רבים סברה כי הכספים הוענקו לה במתנה, משום שזמן קצר בטרם הלכה לעולמה צירפה הקשישה את האחות כשותפה בחשבון הבנק. מנגד עמדו ארבעת האחיינים של הקשישה המנוחה (ילדי אחיה) שטענו כי משום שלא הושארה צוואה יש לחלק את הכספים בין היורשים, על פי החוק.

חשוב לציין כי במקרה שהמנוח אינו משאיר אחריו צוואה ובה נקבעו הוראות לגבי אופן חלוקת עזבונו ואשר לגביה ניתן צו קיום צוואה, עזבונו של מוריש יחולק על פי הקבוע בחוק הירושה (תשכ”ה-1965).צוואה

הנושא נדון בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה ונקבע, על פי עדויות עובדי הבנק בו התקיים החשבון, כי המנוחה התכוונה להעניק לאחותה מתנה עוד בחייה ומשום כך זכאית האחות ל 75% מכספי החשבון.

האחיינים ערערו לבית המשפט המחוזי בחיפה, שהפך את ההחלטה וקבע כי את המתנה רצתה להעניק הקשישה לאחותה רק לאחר מותה ומשום כך על הכספים להתחלק על פי חוק הירושה.

האחות, שעל פי החלטה זו היתה זכאית רק ל 50% מהכספים בחשבון, ערערה לבית המשפט העליון וטענה כי גם אם הדבר סותר את חוק הירושה, הרי שכוונת המנוחה היתה ברורה – להעניק לאחותה את הכספים. משום כך, טענה, לא ניתן לשלול ממנה את המתנה.

בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון, קבע השופט ניל הנדל כי “המוות גובר על המתנה”.      אין די הוכחות לכך שכוונת המנוחה היתה חד משמעית להעניק לאחותה מתנה בחייה. בית המשפט פסק כי “אדם רשאי להעניק מתנה במהלך חייו, אך אין הוא רשאי להתחייב במתן מתנה לאחר מותו. הרוצה להעניק רכוש לנהנה מסוים לאחר מותו, יתכבד לערוך צוואה בהתאם”. למעשה, העובדה שהמנוחה לא השאירה אחריה צוואה, שיחקה במקרה זה לטובת המשיבים.

משמעות פסיקה זו היא שאדם אינו יכול להעניק מתנה שתהיה בתוקף לאחר מותו ללא הוכחת כוונה בדבר עיתוי המתנה, ולמעשה ללא עריכת צוואה מסודרת בענייניו.

הדרך הטובה ביותר להבטיח את העברת הירושה של אדם הינה עריכת צוואה והפקדתה בלשכת הרשם לענייני ירושה על ידי המצווה עצמו. הפקדת צוואה ערוכה וחתומה אצל הרשם לענייני ירושה יכולה להבטיח את מימושה ואף למנוע מצב בו יחולק רכושו של המנוח או יינתן צו ירושה בדרכים שאינן חוקיות.

לאחר לכתו של אדם, יש צורך בהגשת בקשה ללשכת הרשם לענייני ירושה בדבר מתן צו קיום צוואה, אשר במסגרתה תבוצע בדיקה מקיפה של תקינותה ואישורה לפני מימושה בפועל.

משום שלא כולם בקיאים בהליך המורכב של מימוש צוואות ודיני ירושות, מומלץ תמיד להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בענייני צוואות וירושות ובקיא בנפתולי החוק ובהליכים המשפטיים הנדרשים לטובת העברת ירושות ועיזבונות לקרובים.

**לקריאת פסק הדין המלא באתר “פסק-דין”: http://goo.gl/WR4PYI